diary choco


Thursday, April 12, 2012

perkara yang patut dibuat sementara tunggu result SPM

bagi aku, perkara 2 adalah kerja sementara. KENAPA??? bagi aku je la, tapi ikut la nak ikut ke tak... sebab aku syorkan kerja:
1. duit masuk: well, tak ada la nak minta engan parents kalau nak hangout, nak minta pun rasa malu tapi yang masih minta tu aku tak tau la ada masalah apa..
2. tahu nilai duit: bagus untuk siapa yang ada perangai boros la especially macam aku, ye la nak tunggu gaji hujung bulan & nak menghabiskan cepat je, tetiba buka purse or wallet tngok dah habis, masa ni la nak ajar kita erti jimat sampai hujung bulan bak kata bazir itu duit.. duit gaji aku bulan 3 pun tak sentuh lagi, sayang beb nak guna... nanti bila perlu aku guna juga... hahaha
3. penat kerja: ni especially aku tujukan kepada yang gatal nak keja,  nanti bila dah kerja kalut nak berhenti ye la kerja mana tak penat, kerja goyang kaki pun penat jugak.
4. semangat baru: bila kerja sementara tunggu result keluar siapa nak bagi jawatan tinggi, harap jadi kuli je... time ni baru la ada semangat baru nak belajar untuk belajar bersungguh-sungguh then cari kerja yang bagus-bagus...
5. menambah kawan: time ni la kita boleh tambah kawan sekali gus kenal dunia luar dengan perangai yang macam-macam... time ni kita boleh la tengok perangai yang gedik-gedik, mulut macam loji tahi, suka mengarah,  kaki gosip, dan macam-macam lagi la yang tak ada macam dekat sekolah.
6. boleh elak bangun lewat: bila time cuti panjang mula la bermalasan atas katil tu tambah-tambah lepas subuh, yang tak bangun subuh tu lagi dahsyat. lepas tu kena berleter... jadi kalau kerja, sekurang-kurangnya mendisiplinkan kita untuk bangun awal...
7. dapat ringankan beban parents: nak sambung perlukan duit yang banyak beb, jadi bila dah kerja ingat-ingat la nak simpan, sekurang-kurangnya barang-barang keperluan kita tak payah minta ayah, jadi ringan la sikit beban parents tu, ye dak???

 banyak lagi yang aku nak taip tapi cukup la 7 sebab je... apa-apa pun jangan malas nak belajar pula bila dah ada duit, jangan ingat nak enjoy je, hidup perlu diteruskan...

No comments: